Fågelle

Fågelle gör musik där lager av noise och popmelodier möter utforskande av rytmer och texter om makt.
Med pedaler, synthar och samplers experimenterar och letar hon tills hon hittar vad som tillsammans med poesi blir spännande musik i brytpunkten mellan ljudkonst och pop. 
Hennes ljudvärld är uppbyggd av allt från fältinspelningar från Moskvas tunnelbana, kajor i Norrköping till gnisslande gitarrer och plågade synthar. 
I samarbete med producenten Henryk Lipp (Blue for Two, Anna von Hausswolff, Thåström) växer ljudvärldarna till poplåtar och textfragmenten nålar fast sin betydelse i de stora crescendonas intåg. Med texter på svenska om samtiden i micro och makroperspektiv, om maktlöshet och maktfullkomlighet. Hennes musik har beskrivits som "en mjuk käftsmäll". Efter att ha arbetat på skivan två år i Göteborg och ett i Berlin släpper nu Fågelle sitt debutalbum Helvetesdagar. "Att göra denna skivan har ibland varit som att långsamt jobba sig in i ett kolmörker. Att inte längre se var jag är på väg eller hur jag ska ta mig dit, bara känna mig fram meter för meter. Det var i Berlin jag för första gången lärde mig att inte ursäkta mitt allvar. Bland människor från hela världen och i sträva universitetssammanhang fanns det utrymme att vara allvarlig och rak. Det uppmuntrade mig att vara uppriktig. Att sjunga med min egen röst, att tala med mitt eget språk, att ställa mig fullständigt bakom varje ord. Music A Matic studion på Tredje Långgatan har varit en borg eller som Henryk ibland kallar det: ett tempel. Ett skyddsrum för sköra idéer och vassa kanter. En plats där saker har fått mogna och växa sig vilda. I samarbetet med Henryk och ur en ömsesidig respekt och förståelse för den musik jag vill göra har han utmanat mig och fått mig att gå lika kompromisslöst fram som jag alltid drömt om."
Order Sverige - Order EU - Order outside EU
Sorteringsordning:
Format: