Vanliga frågor & svar


Finns artikeln på lager?
Orderstatus och spåra sändning
Min beställning är restnoterad och dröjer
Jag vill lägga till eller avboka en artikel på min beställning
Reklamationer
Priser i webbshop och butik
Hur väljer jag alternativ leveransadress?
Varför kan jag inte bli fakturakund?
Jag vill köpa signerade exemplar i förväg, hur gör jag?
Kan jag beställa skivor jag inte hittar i webbshoppen?
Jag vill beställa skivor och hämta i butik, vart vänder jag mig?
Kan jag sälja mina gamla skivor till Bengans?
Vilka biljetter kan jag köpa hos Bengans?
Säljer Bengans till hela världen?
Jag vill registrera / avregistrera nyhetsbrev



Finns artikeln på lager?
I webbshoppen kan du se om en artikel har status "I lager", "Fåtal i lager" eller "Ej i lager". Vi gör vårt bästa för att visa en korrekt lagerstatus men reserverar oss för eventuellt lagerfel. Vill du säkert veta om en artikel finns i lager eller ej är du välkommen att ringa eller maila oss. Observera att lagersaldo gäller för vår webbshop, ej för våra butiker.

Orderstatus och spåra sändning
När vi har tagit emot din order får du en orderbekräftelse via mail med dina registrerade kunduppgifter och beställda artiklar. Kontrollera att uppgifterna stämmer.

Loggar du in på ditt konto kan du se din orderstatus (mottagen, skickad eller avbokad). Så snart ordern skickas till dig får du ett leveransbesked via email där det står angivet vilken/vilka artiklar som är skickade och om någon är restnoterad. Leveransbeskedet skickas till dig oavsett om du har gjort köpet som inloggad kund eller ej.

I ditt leveransbesked finns det en länk för att spåra sändningen (gäller endast inom Sverige).

Med appen PostNord kan du hålla reda på sändningar som är på väg till dig. Använd det försändelse-id som angetts i leveransbeskedet. Du kan se var ditt ombud ligger och när det är öppet. Sändningar under 2 kg skickas med PostNord som varubrev. Ladda ner appen PostNord här. Du kan även spåra ditt varubrev via PostNords hemsida.

Sändningar över 2 kg skickas med DHL Service Point. Du kan spåra dessa paket via denna länk.


Min beställning är restnoterad och dröjer

Om artikeln inte finns på vårt lager beställs den hos leverantören. Normalt tar det en till tre arbetsdagar att få hem en vara från leverantören och ytterligare en dag tills den skeppas från oss. Om den även är slut hos leverantören kan det tyvärr dröja längre tid, beroende på när en ny upplaga trycks upp. Är det en vanlig titel går det snabbt.

Importer har en längre leveranstid. Normalt tar det en till två veckor om varan finns i lager i USA. I vissa fall kan det ta längre tid men både vi och vår importleverantör har största intresse av en så snabb leverans som möjligt.

Jag vill lägga till eller avboka en artikel på min beställning
Om du vill lägga till en artikel på din order går det bra under förutsättning att inget på ordern har hunnit skickas. Vi kommer då att avboka din originalorder och du kan lägga en ny inklusive den artikel du ville lägga till. Du behöver kontakta oss via telefon eller mail (ange kund- eller ordernummer) och invänta vår bekräftelse innan du gör din nya order.

Vill du avboka en artikel går det bra så länge vi inte har skickat den till dig. Du behöver kontakta oss via telefon eller mail (ange kund- eller ordernummer) och du kommer få en bekräftelse från oss på att artikeln är avbokad.
Importartiklar kan ej avbokas såvida inte leveransen har dröjt över tre veckor.


Priser i webbshop och butik
Alla priser är inklusive moms. Priset kan skilja i våra butiker och på webbshoppen.

Hur väljer jag alternativ leveransadress?
Om du väljer kort- eller direktbetalning i Klarna Checkout så kan du fylla i en alternativ leveransadress.
Du kanske vill ge bort en skiva till en vän eller om du vill ha den skickad till en annan adress när du är bortrest.
Väljer du faktura eller delbetalning så kan du inte välja alternativ leveransadress.


Varför kan jag inte bli fakturakund?
Vi samarbetar med Klarna vid fakturabeställningar och det är Klarna som gör bedömningen om beställningen godkänns mot faktura. Läs mer om Klarna. Vi erbjuder även direktbetalning från bank och konto/kreditkort via Klarna Checkout.


Jag vill köpa signerade exemplar i förväg, hur gör jag?
Om en artist kommer till butiken för spelning/signering kan dessa inte förbokas, utan läggs upp för beställning först efter signeringen då vi vet om vi har några signerade ex att tillgå. Vi vet ofta inte hur länge artisten kan stanna och om de har tid och möjlighet att signera extra skivor utöver till de kunder som är på plats. Du är självklart välkommen att höra av dig till respektive butik efter signeringen för närmare uppdatering. Observera att vi ofta erbjuder signerade ex vid förbokning av skivor. I de fallen framstår det tydligt att den är signerad på hemsidan så länge erbjudandet gäller.

Kan jag beställa skivor jag inte hittar i webbshoppen?
Olika skivor finns tillgängliga olika länge. När en skiva blir slutsåld så avgör skivbolaget om den skall tryckas upp igen. Väljer de att inte trycka upp den så blir den utgången och går inte längre att beställa. I vissa fall kan den dock fortfarade finnas att tillgå via import. Saknar du en skiva i vår webbshop så är du välkommen att kontakta oss så undersöker vi om den finns att köpa in via import.

Jag vill beställa skivor och hämta dem i butiken, var vänder jag mig?
Ring eller maila direkt till butiken. Kontaktuppgifter och öppettider hittar du här!

Kan jag sälja mina gamla skivor till Bengans?
Vi köper in begagnade skivor i våra butiker i Göteborg. Lämna in dem i respektive butik så gör vi en värdering. Vid riktigt stora volymer kan vi även göra hembesök och göra en värdering. Ring eller maila direkt till butiken om du har frågor kring detta. Kontaktuppgifter och öppettider hittar du här!

Vilka biljetter kan jag köpa hos Bengans?
Stigbergstorget, Göteborg säljer Ticnetbiljetter
Östra Hamngatan, Göteborg säljer Ticnet- och Eventimbiljetter
Drottninggatan, Stockholm säljer Tickster (Obs, ej Ticnetombud!)
Nygatan, Linköping säljer till lokala evenemang (Obs, ej Ticnetombud!)

Säljer Bengans till hela världen?
Bengans Webshop säljer till hela världen. På grund av stora leveransproblem till Syd- och Centralamerika förbehåller vi oss dock rätten att neka och avboka ordrar till dessa länder.

Jag vill registrera / avregistrera nyhetsbrev
Här kan du registrera eller avregistrera dig för vårt nyhetsbrev.