They owe us

Hur beskriver man duon they owe us? Musikaliskt helt laglösa med erfarenhet och rutin som räcker till att fylla A4 sidor. Om man tycker om sådant. Rane och Kris träffas för första gången på en hemmafest i Fräntorp. Det vardagliga kallpratet övergår snabbt till att handla om musik, då Rane jobbar som pianostämmare och studiotekniker och Kris som trumbyggare och studiotekniker. De inser snart att de har en gemensam förkärlek till Kraftwerk, Zombies, SBTRKT, ja typ allt som ger distortion och halvskeva harmonier. När musiksnacket många öl senare övergår till att handla om barndomsminnen hittar de ännu fler likheter, då bådas uppväxt är rätt långt ifrån Svenssonnormen. Rane växte upp på en grisfarm och Kris på ett elevhem för funktionsnedsatta. ”Kompis, vi måste starta ett band!” Några månader senare låste duon in sig i Vintage Loft Studios. Prosecco, prinsesstårta, ett skraltigt trumset, vintage synthar, en egensinnig MPC-trummaskin och texter om utanförskap, svek, passionerad kärlek skapade debutskivan ”Broken English & Sad Serenades”. På ”Broken English & Sad Serenades” hörs bland annat ”Dont Think About Me” – som en handrullad cigg under fläkten med drömmar om en bättre morgondag. Där hörs bröllopslåten Brushing Off The Dust”, den electrodansanta ”There Is a Way, If There Is a will” med sitt analogt pitchade vokalljud och den frustrerade ”Heavily Distorted Nightmare” där körerna avslutar med orden ”Din jävla clown! Fattar du inte att jag tycker om dig”. Många av låtarna är inspelade live, sent på nätterna med fuck it-mentalitet och känsla. Både Rane och Kris sjunger lead och ingen låt är den andra lik, helt enkelt för att det var det mest naturliga. Reine Fiske från Dungen hjälper till på några av låtarna, av den enkla anledningen att han är duons favoritgitarrist. Skivan mixades av Hans Olsson Brookes under två intensiva dagar i Svenska Grammofonstudion. Som en oväntad mixingrediens tog bandet hjälp av kartläsarnas kartläsare Tina Thörner. Hon befann sig i studion för att spela in ett radioprogram och fikastunderna och samtalen med Tina om allting förutom musik var – enligt alla inblandade – det absolut bästa reningsfiltret. Bara en vecka efter att skivan var färdigmixad fick they owe us skivkontrakt med amerikanska One-RPM och samarbetar nu bland annat med förlag som Concord Publishing.
Sorteringsordning:
Format: